نویسنده : دکتر جاسم المطوع
ترجمه : توفیق فرامرزی
گروهی از زنان وجود دارند که باور به اصلاح میان زوجین ندارند و طلاق گرفتن را بهترین راه حل مشکلات زناشویی می دانند. معتقدند؛ تمام مردان ستمکار،خیانتکار،سرپرستان بد، تبعیض گرا، زورگو و متمایز نما هستند.
این گروه زنان، با این تفکر در هر شهر و مکان، هر خانه و محیط کاری و در شبکههای اجتماعی وجود دارند. زمانی که خانمی مشکلاتش را درباره شوهرش مطرح میکند جوابشان آماده است و راه برون رفت را طلاق می دانند و می گویند خود را از محدودیت های مردان رها کن، زندگی کن، خود را خوشبخت کنید.
این گروه از زنان معنای عشق، دوست داشتن خانواده، نگهداری از فرزندان را نمی دانند، اما معنای پلیس، پاسگاه، دادگستری، زندان، شکایت کردن و زود با وکلا صحبت کردن را خوب می فهمند. آنان فکر می کنند مردان را خوب میشناسند. همه مردان کپی یک نسخه هستند، مثل اینکه همه در یک خانه تربیت شدهاند و یا مثل ابزارهای شبیه به هم هستند. در رابطه با درمان و اصلاح معتقد به تدریج و اصلاح نیستند، اعتقادی به میانجی گری دیگران برای آشتی دادن ندارند و تنها با راه حل طلاق آشنا هستند.
در خلال تجربه ام در حل مشکلات خانواده ها متوجه شدهام که برای حل مشکلات زناشویی بهترین راه حل، اصلاح تدریجی است.
گاه خانمی با عصبانیت از شوهرش نزد من می آید و معتقد است: بهترین راه حل طلاق است، اما با پیشنهادها و راهحلهایی که ارائه می کنم او را دوباره با همسرش آشتی می دهم.
گاهی مردی با عصبانیت که از چشمانش معلوم است نزد من می آید، دلیل های طلاق دادن همسرش را می گوید اما من با خواهش و ارائه راه حل برای حل مشکلات شان دوباره آنان را گردهم میآورم.
حتی مسأله خیانت زوجین را هم از طریق درمان آن و جایگزین طلاق را می شود معرفی کرد. با خود می گویم مراجعه کننده اگر طالب طلاق بود برای مشاوره نزد من نمی آمد. ما ملائکه و فرشته نیستیم، مردان و زنان دچار خطا و لغزش میشوند بسیاری از کسانی که دچار خیانت شده اند توبه کرده و دست از آن برداشته اند. هرچند اصل ازدواج هیچ همخوانی با خیانت ندارد، اما بایستی به صورت موردی بررسی شود، راهحل هر خیانتی طلاق نیست چه بسیار اشتباهاتی که دوستی، استحکام و تفاهم بیشتر میان زوجین را سبب شده است و چه اشتباهاتی که انسان را به پروردگار رسانده و اهمیت خانواده را برای انسان مسلم ساخته است.
چه مواقعی که در دادگاهها خصومت میان زوجین وجود داشته است، اما قبل از اجرای حکم طلاق آشتی میان آنان ایجاد شده و گریه کنان همدیگر را در آغوش گرفته اند، چه بسیار طلاق هایی که به سبب خودخواهی طرفین و نپذیرفتن آشتی منجر به پشیمانی دائمی شده است، وظیفه ما و وصل کردن است نه فصل کردن، بنا کردن است نه ویران کردن و در نهایت اصلاح کردن است نه افساد کردن.
پیامبر (صلی الله علیه و سلم) ما را از به هم زدن زندگی زناشویی دیگران برحذر داشته و فرموده است: از ما نیست، کسی که زنی را نسبت به شوهرش بدبین کند. آیا گروه زنانی که تنها راهحل شان طلاق است آن گروه نیستند که فکر و ذهن زنان را نسبت به همسرانشان مخدوش میکنند؟
بسیاری از تحقیقاتی که درباره علت های طلاق در حال اجرا است؛ اشاره به این عده از بهم زنندگان زندگی زناشویی و تشویش کنندگان فکر زنان و مردان نمی کنند.
آشتی دارای اصول و شرایطی است. در ابتدا زوجین سعی می کنند در منزل به تفاهم برسند، در مرحله دوم اگر به تفاهم نرسیدند خانواده و کسانی از فامیل های دوطرف به عنوان داور انتخاب می شوند، اگر موفق نشدند به شخص نزدیک یا مشاور خانواده مراجعه میکنند، در این مرحله است که خداوند می فرماید:
وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزاً أَوْ إِعْرَاضاً فَلاَ جُنَاْحَ عَلَيْهِمَا أَن يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحاً وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً (هرگاه همسري ديد كه شوهرش (خويشتن را بالاتر از او ميگيرد و از انجام امور خانوادگي) سر باز ميزند و ( يا با او نميسازد و از او) رويگردان است، بر هيچ يك از آن دو گناهي نيست اين كه (بكوشند به وسيله صرف نظر كردن زن از برخي از مخارج و همبستري) ميان خويشتن صلح و صفا راه بيندازند، و صلح (هميشه از جنگ و جدائي) بهتر است. (سرچشمه بسياري از نزاعها بخل است) و انسانها با بخل سرشته شدهاند (و مال دوستي خصلت ذاتي و دائمي بشر است و بايد پيوسته با آن مبارزه و پيكار كرد) و اگر نيكوكاري و نيكرفتاري كنيد و (با زنان بسازيد و به بهترين وجه با آنان معامله كرده و با ترك ستمكاري و بدرفتاري با ايشان) پرهيزگاري كنيد، بيگمان خداوند از آنچه ميكنيد بس آگاه است (و پاداش شما را چنان كه بايد ميدهد).)
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَماً مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلاَحاً يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيماً خَبِيراً (و اگر (ميان زن و شوهر اختلافي افتاد و) ترسيديد ( كه اين كار باعث) جدائي ميان آنان شود، داوري از خانواده شوهر ، و داوري از خانواده همسر (انتخاب كنيد و براي رفع و رجوع اختلاف) بفرستيد. اگر اين دو داور جوياي اصلاح باشند ، خداوند آن دو را ( كمك نموده و در يكي از دو كار: سازش نيك و خداپسندانه، يا جدائي زيبا و معقولانه) موفّق ميگرداند. بيگمان خداوند مطّلع (بر ظاهر و باطن مردمان و) آگاه (از نيّات همگان) است.)
بنابراین برای حل مشکلات خانوادگی از جمله مسائل خلع و طلاق نیاز به واسطه، مشاور، حکم و میانجیگری هست که دارای صفاتی از قبیل دانش، تجربه، صبر و حوصله و حکمت باشد.